Historie

 

OD POSLEDNÍHO K PRVNÍMU

 

NEJSME TU, ABYCHOM SOUTĚŽILI, NARODILI JSME SE PRO VÍTĚZSTVÍ

 

Pinarello se zrodilo z vášně jednoho muže k závodům. Jezdec Giovanni Pinarello byl známý vítězstvím na Maglia Nera* na Giro d’Italia, ale jako výrobce kol se jeho jméno stalo synonymem pro Maglia Rosa a Maillot Jaune.

Některé z nejikoničtějších okamžiků v historii cyklistiky se odehrály na kole nesoucím jeho jméno a dnes je Pinarello ztělesněním úspěchu.

Giovanni si založil malý obchod v Trevisu a změnil svět cyklistiky, posouval hranice a dělal to, co ostatní považovali za nemožné. Jeho cíl byl jednoduchý: vyrobit nejlepší kola na světě. Po sedmi desetiletích pokračuje Fausto Pinarello v odkazu svého otce jediným způsobem, který Pinarello umí – vítězstvím. 

 

 

 

 

 

CICLI PINARELLO

 

ZE SKROMNÝCH KOŘENŮ K VELIKOSTI

 

Prodejna kol Cicli Pinarello byla otevřena v roce 1952, ale příběh Pinarello začal o tři desetiletí dříve. Giovanni „Nani“ Pinarello se totiž narodil v roce 1922 v Catena di Villorba na předměstí Trevisa.

 

 

  

 

  

 

Giovanni, osmý z 12 dětí, vyrostl ve zlaté éře italské cyklistiky a zamiloval si cyklistické závody i jejich příslib rychlosti a dobrodružství. Úspěšná amatérská kariéra vedla k šanci stát se profesionálem v roce 1947, a i když v následujících sedmi sezónách zaznamenal určité úspěchy jako závodník, jeho skutečný osud ležel jinde. Nani pracoval v továrně na kola Paglianti během své kariéry amatérského závodníka a právě k tomuto řemeslu se vrátil, když jeho kariéra coby cyklisty skončila.

V roce 1951 si Nani vysloužil Maglia Nera, dres udělovaný poslednímu jezdci, na Giro d’Italia. Jeho tým s ním ukončil smlouvu a nahradil ho nadějným mladým jezdcem.

Aby zmírnili ránu, zaplatili Naninu pěkné odstupné ve výši 100 000 lir, tehdy malé jmění. Nani jej investoval moudře, otevřel si obchod ve svém rodném městě a zahájil cestu, která změnila jméno Pinarello na jedno z nejslavnějších v celé cyklistice.

Nebyl to příběh, který by se stal přes noc. Skromné ​​začátky s místními týmy podpořily rostoucí reputaci a stále působivější vítězství. První mezinárodní triumf přišel v roce 1961, kdy Guido De Rosso vyhrál úvodní Tour de l’Avenir, ale to byl jen náznak toho, co mělo teprve přijít.

 

  

 

 

ZÁVODY MÁ PINARELLO V SRDCI

 

PRÁCE S NEJLEPŠÍMI SPORTOVCI NÁS TLAČÍ K VÝVOJI NEJLEPŠÍCH KOL

¨

„Pinarello začalo sponzorovat amatérské týmy na počátku 60. let, počínaje Tognana-Pinarello. Věci se opravdu změnily, když Tullio Campagnolo představil José Miguel Echavarri, který hledal výrobce kol pro svůj tým Reynolds. Měli mladého jezdce, který se jmenoval Miguel Indurain, a společně by dokázali skvělé věci. “

„Můj otec vyhrál v 80. letech dva Giri d’Italia a jednu Tour de France, ale náš vztah s Echavarrim se v roce 1992 změnil, když jsme sponzorovali Banesto. Pět Tour, dvě Gira, olympijské zlato v Atlantě, mistrovství světa TT, hodinový rekord…

„Byla to neuvěřitelná doba, měl jsem pocit, jako bychom tvořili budoucnost. Naše kola byla naprosto jedinečná díky práci našeho inženýra Marca Giachiho, který k nám přišel z týmu Formule 1 Lamborghini. Slavné kolo Espada vlastně dostalo své jméno od Lamborghini.

Bylo navržen v aerodynamickém tunelu a vyrobeno z uhlíkových vláken – nic jako kulaté ocelové trubky, které byly předtím.

Technologie, kterou jsme použili, nebyla v cyklistice nikdy viděna, ale Giachi měl intuici a přinesl ji do světa cyklistiky.“

 

 

 

 

První titul z velkého závodu přišel v patřičně dramatické podobě. Na svazích Paso dello Stelvio vyhrál proti přesile jezdec, od kterého to nikdo nečekal. Psal se rok 1975, a přestože se éra Eddyho Merckxe a Felice Gimondiho chýlila ke konci, byla tu řada čerstvých mladých talentů, kteří se snažili převzít vedení. Mezi nimi byl i mladý Giovanni Battaglin jedoucí na Pinarellu za tým Jolli Ceramica.

Když se Merckx a jeho tým Molteni vytáhli těsně před začátkem závodu, vypadalo to, že Battaglin má šanci, i když mizivou. Gimondi tam stále byl, a i když už nebyl v nejlepších letech, jako vítěz všech tří velkých túr a poslední Ital, který skončil v Maglia Rosa, byl stále favoritem.

Nechyběl ani skvělý Belgičan Roger de Vlaeminck a talentovaný Španěl Francisco Galdós. Když se tedy peloton seřadil na začátku první etapy v Miláně, nebylo možné odhadnout, že to byl Battaglinův týmový kolega Fausto Bertoglio, kdo vyhraje.

Počasí, rivalita a smůla, to vše sehrálo roli v Battaglinově zkáze, ale byla to houževnatost a zachování chladné hlavy pod tlakem, co pomohlo ten den vyhrát Bertogliemu.

Ital, který šel do posledního dne se štíhlým náskokem pouhých 41 sekund před Galdósem, přilnul ke Španělovu kolu jako lepidlo a vyrovnal se každému útoku, který jeho soupeř dokázal předvést na 48 serpentinách nejikoničtějšího stoupání Gira. Byl to životní výkon od jezdce, který už nikdy nedosáhne takových výšin, ale pro Pinarello to byl první krok na cestě stát se nejúspěšnějším výrobcem v historii grand tour.

 

 

HLAVNÍ HRÁČI

 

PINARELLO SE PRAVIDLNĚ OBJEVUJE NA PÓDIU

 

Osmdesátá léta byla pro Pinarello vzrušující dobou. Battaglin si v roce 1981 zajistil vlastní Maglia Rosa a přivezl do Trevisa druhý titul Giro d’Italia a americký jezdec Alexi Grewal získal zlato na olympijských hrách v roce 1984 v Los Angeles.

Nejlepší ze všeho je, že Pedro Delgado vyhrál v roce 1988 Tour de France na Pinarellu v typicky agresivním, vzrušujícím stylu. Byla to vůbec nejrychlejší Tour de France do té doby a Španěl ji dokončil v Paříži více než sedm minut před svými soupeři, neboť dominoval v horách.

 

A jak desetiletí končilo, nastal čas pro novou generaci Pinarella. Otec předal pochodeň synovi a Fausto Pinarello se ujal Giovanniho odkazu.

 

 

 

VELKÝ MIG


MIGUEL INDURAIN BYL SPLNĚNÝ SEN

 

Miguel Indurain je typ jezdce, o kterém sní ředitelé týmů i výrobci kol. Požehnán bystrým důvtipem, inteligencí, uměním – a výkonem jako žádný jiný. Vysoký a silný, neporazitelný v časovce, ale dobrý i v horách.

Jeho rekord mluví sám za sebe: pět Tour de France, dvě Giri d’Italia, dvě Giro-Tour doubles, hodinový rekord, vítěz mistrovství světa v časovce v roce 1995 a olympijské TT v Atlantě v roce 1996. Miguelónovi šlo o víc než jen o tituly, byl ztělesněním velkého šampiona.

 

  

 

Skromný mimo kolo a nelítostný na něm, změnil cyklistické závody a zahájil moderní éru cyklistiky, kdy se vše počítalo a nic nebylo ponecháno náhodě, a to vše při jízdě na Pinarellu, a tak proměnil tato nádherná italská kola v ikony rychlosti. Dokonce i nyní, téměř o tři desetiletí později, pohled na jeho legendární časovku Espada vykouzlí nevyhnutelný pocit rychlosti.

Byla to skutečná ikona rychlosti, cyklistiky, která roztrhla knihu pravidel a definovala nová pravidla, čeho lze dosáhnout na dvou kolech. Když jel zvláštní talent jako Indurain, vyslal jasný vzkaz: Rychlost je všechno a Pinarello byla značka, která rychlosti rozuměla lépe než kdokoli jiný.

 

  

HODINA, KTERÁ BUDE TRVAT CELÝ

ŽIVOT

 

INDURAIN VYTVOŘIL EMOCE, KTERÉ NIKDY NEZAPOMENU

 

„Mně se líbili všichni moji jezdci, ale Miguel byl ten, kdo mě nadchl nejvíc. Jeho hodinový rekord je něco, na co nikdy nezapomenu. Jeli jsme spolu do Pamplony před jeho pokusem otestovat Espadu na trati, byl srpen a bylo hrozné vedro. Ale o měsíc později jsem s ním byl na trati hned poté, co skončil, ruku v ruce, bylo to vzrušující.“ – Fausto Pinarello, čeho lze dosáhnout na dvou kolech. A když jel zvláštní talent, jako je Indurain, vyslal jasný vzkaz: Rychlost je všechno a Pinarello byla značka, která rychlosti rozuměla lépe než kdokoli jiný.

 

 

 

NĚMECKÁ ARMÁDA

 

ÚSPĚCH JAKO PINARELLO STÁLE VÍTĚZÍ

 

Bílá a purpurová barva týmu Telekom byla v devadesátých letech skutečně ikonická a kola Pinarello, na kterých jezdili, se staly symbolem nové éry cyklistiky. Hvězdy jako Bjarne Riis, Jan Ullrich a Erik Zabel zaujaly představivost nové generace fanoušků po celém světě. Ale stejně jako na Pinarello, na kterých tým jezdil, měl styl Telekomu podstatu a svůj postoj podpořili skvělými výkony, když na tom nejvíce záleželo, díky dvěma Tours de France, olympijským medailím a duhovému dresu v časovce na mistrovství světa v roce 1999. Dominantní ukázka Jana Ullricha v Trevisu, jen několik týdnů poté, co Němec vyhrál Vueltu a Espana.

 

 

 

 

 

 

 

 

 Výsledky hovoří samy za sebe. Sedm Tours de France, dvě Giri d'Italia, dvě Vuelty a España, desítky národních titulů, nezapomenutelná vítězství na Miláno-Sanremo, Lutych-Bastogne-Lutych a Strade Bianche, téměř úplná dominance na Paříž-Nice a Critérium du Dauphiné. A to jsou jen vrcholy toho, co bylo bezprecedentní desetiletí úspěchu.

Tým možná změnil jméno, ale jeho duch zůstal oddán vítězství a posouvání hranic, a to jsouty sdílené hodnoty, díky kterým je partnerství INEOS Grenadiers a Pinarello tak výjimečné.

Společně jsme změnili cyklistiku a udělali z Pinarella nejlepšího výrobce kol v historii Tour de France. Dogma je plodem naší společné práce, 10 let nepřetržitého vývoje a neustálého zdokonalování, ale není to vrchol společného úsílí. To nejlepší teprve přijde.

 

 

„Naše partnerství s INEOS Grenadiers je něco, na co jsme všichni hrdí, protože víme, že mají štědrý rozpočet; nepotřebují sponzora. Carsten Jeppesen se potřebuje soustředit pouze na jednu věc: Výběr nejlepších kol pro své jezdce.

„Když vznikl Team Sky, vedení nepocházelo z tradičního světa cyklistiky, ale Sir Dave Brailsford věděl, co je potřeba k vybudování skvělého týmu a měli spoustu známých jezdců pocházejících. Pak dorazil Wiggins a Froome a společně jsme se zapsali do historie."

Grafický návrh vytvořil a nakódoval Shoptak.cz